Tuesday 12 August 2014

Mulianya Kau Tong Sampah



Assalamualaikum

        Ada sesiapa kat sini yang tak kenal tong sampah?Kalau tak kenal tong sampah,meh sini aku hempuk atas dahi tu.Hari ni aku dengan baik hatinya akan beritahu serba sedikit mengenai tong sampah.Benda yang banyak berjasa u allzzz.Kenalah war-warkan gitu.


        Kalau cakap pasal tong sampah kan.Mesti dah terbayang dah dengan
baunya,kotor,dan jijik.Tiada siapa pun yang nak jadi macam tong sampah.Luarannya memang macam tu,tapi tong sampah ni sangat mulia u allzzz.Tanpa tong sampah,agak-agaknya apa akan jadi kat persekitaran kita?ohw,I tak boleh bayangkan.Terlalu sadis dan menyedihkan.huhuuu..

         Dalam tong sampah biasanya kita akan isinya dengan benda-benda yang kotor.Fungsinya memang macam tu.So,macam biasalah.Benda-benda yang kotor ni sangat rendah nilainya di sisi manusia.Penilaian manusia memang macam tu,nak yang cantik dan bersih suci murni.Sedap mata memandanglah kekononnya.






        Kesiannya kau tong sampah..asyik tersorok je kan.Jauh daripada mata masyarakat.Aku tak dapat tolong kau dalam hal ni sebab aku sendiri yang sentiasa penuhkan perut kau tau.

Personaliti Seperti Tong Sampah?

    Ada sesiapa yang termasuk kategori tong sampah?Pernah tak orang gelar anda sampah masyarakat?Selalu terpinggir dan tidak dihiraukan.Buat sesuatu selalu je diejek.gugup dan hampir tersedak aku nak menyebutnya.sensitif tau kalau orang samakan kita dengan tong sampah.Rasa macam nak koyakkan je mulut dia lepas tu staplerkan bibir dia.Ya,banggalah dengan diri sendiri.Maybe orang lain pandang hina,tetapi darjatnya tinggi disisi Allah SWT.Hina dan rendah dimata manusia tak semstinya hina di mata Allah SWT.




       Kita berpeluang untuk menjadi yang lebih baik.Yang penting jauhkan diri daripada menjadi sampah masyarakat.

        Satu lagi,aku nak ingatkan.Jangan sesekali menghina pekerjaan cleaner,pemungut sampah,driver lori sampah,or whatever je lah.Jangan pandang hina dengan pekerjaan mereka tapi pandanglah dengan sesuatu yang mulia.Well,semua kerja yang beri manfaat kepada orang lain adalah kerja yang mulia..

Sama-sama menjaga persekitaran dan kebersihan.Yup,aku suka negara jepun,china,korea dan negara-negara maju yang lain sebab tempat dio orang bersih walaupun aku tak pernah pergi...hahhaaaa..


Sayangi alam sekitar kita....
That's all..thanks for reading..


No comments:

Post a Comment